Volgers

donderdag 30 augustus 2012

Wit Rusland, de reis, Minsk en 1e wedstrijdonderdelen

Donderdag 23 augustus 2012

Vertrek naar de WK motorzagen. John is met het team al heel vroeg vertrokken naar Wit Rusland. Ik vlieg met Belavia (van Wit Rusland) rechtstreeks, maar dat vliegtuig moet wel eerst landen. 1/2 uur vertraging. In de wachtruimte ontmoet ik de andere 4 nederlandse fans. Nou ja nederlands? Eén daarvan is Wilhelm Klompenhauer, hij woont net over de grens. We hebben hem leren kennen in 1991 bij de WK in Rusland.

Op het vliegveld in Minsk moeten we ons eerst verzekeren voor maar liefst 2 euro voordat we door de paspoortcontrole mogen. Ik word afgehaald door een busje met vrijwilligster Kate (of Katja). Ik sms met John waar hij zit en in welk hotel. Waarschijnlijk in Minsk, want de hotels in Raubitshi schijnen al vol te zijn?? Bij aankomst in Raubitshi is het nogal uitgestorven. De deelnemers zijn met bussen naar de vellingsite om te bekijken welke boom ze mogen vellen. Ik wacht met Kate. Dan gaan we eten, maar is een klein probleem. De fans krijgen geen bonnen voor het eten en zonder kom je niet binnen. Volgens de Wit-Russische organisatie is er alleen betaald voor hotel met ontbijt, verder niet. Ik heb op papier bij me waarvoor ik heb betaald. All inclusive, meals, excursions, transfers etc. Uiteindelijk komt het toch nog goed en mogen we eten. Daarna is er de controle van de motorzagen. En dan eindelijk naar ons hotel in Minsk. Mooi hotel, met blank water. De hotels bij het wedstrijdterrein hebben bruin water en harde bedden. Maar helaas wij zitten ver van het wedstrijdsterrein.

Vrijdag 24 augustus 

Om 8.15 uur zullen we worden opgehaald voor een sightseeing Minsk, maar dat wordt ongeveer 1 1/2 uur later. De mannen moeten om 14.15 uur zagen (en vooraf nog eten). Dus het wordt helaas een snelle bezichtiging.

In een orthodoxe kerk mag ik alleen naar binnen wanneer ik een hoofddoekje draag; die hangen daar voorin de kerk. En ik mag geen foto's maken. Stiekem film ik, want er wordt bijzonder gezongen. Herinnert me weer aan 1991 in Moskou. Toen klonk het wat harder en dramatischer, want er was angst. Gorbatsjov was net afgezet. 20 augustus 1991 toen wij net 1 nacht in Moskou waren was er de coup. Paniek in Moskou. Veel militairen en tanks, rode plein afgezet. Was destijds best wel spannend.
Minsk is een schone stad. De meeste gebouwen zijn van na de 2e wereldoorlog. Grote brede straten. Behalve MacDonalds is er weinig westers te vinden. 10 miljoen inwoners in Wit Rusland, waarvan 2 miljoen in Minsk. Wit Rusland bestaat voor 40% uit bos, 10.000 meren en rivieren. Ze hebben vele oorlogen meegemaakt.
Om 12.30 uur rijdt de bus van Minsk naar Raubitshi. Het is nogal warm achter glas in de bus zonder airco.
De mannen bereiden de wedstrijd voor. 3 onderdelen vanmiddag: ketting wisselen, combi-cut en precisie-cut. John doet 13.45 sec. over het ketting verwisselen. Helaas dat heeft hij wel eens sneller gedaan. Combi en precisie gaan goed, maar niet goed genoeg voor een medaille. De andere Nederlanders helaas ook niet. Junior Harm maakt een voetfout bij precisie wat hem veel punten kost.
 's Avonds volgt de officiële opening. De teams lopen met de vlag over het terrein, er volgen een aantal toespraken en er is muziek, (volks)dans en steltlopers. Om 21.30 uur met de bus terug naar hotel in Minsk.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten