Volgers

vrijdag 7 september 2018

Lima - Paracas - Ica = Stad - zand - zee - zand

Lima - Paracas -Ica

We hebben nog steeds een beetje laat van een jetlag. Daarom gisteren geen puf zin om een stukje blog te schrijven. We zijn vroeg op de avond al bekaf, het voelt dan om 19.00 uur of het al bijna middernacht is (in Nederland is het dan ook 2.00 uur dus niet gek). Wanneer we dan eindelijk, al voor 22.00 uur toegeven, vallen we als een blok in slaap en worden halverwege de nacht weer wakker. Nacht 3 hebben we al iets beter doorgeslapen.

De laatste ochtend in Lima wandelen we nog een keer naar de kust, geen zin meer in de drukte van de stad. We gaan naar Parcque d' amor, prachtige tegeltjes mozaïek. Heel mooi aangelegd.

We worden opgehaald in onze posada met een klein busje die ons door het idiote verkeer naar een mega (en drukke) busstation brengt. Daar moet onze bagage ingecheckt worden, paspoort laten zien enz.  En dan gaan we in de luxe bus, ook een schermpje in de stoel, net als in het vliegtuig.
We rijden 4 uur naar Paracas, een vissersplaatsje. Onderweg zien we zand, zand, zand en zand. En veel  onafgebouwde huizen. Er wordt pas een nieuwe etage gebouwd als er weer geld is. Maar ook veel sloppenwijken! Er zijn (bijna) geen daken, bijna alles is gewoon plat. Een schuin dak is een onnodige luxe, want het regent bijna nooit.
In Paracas horen we dat het daar maar 20 mm per jaar regent.

Wanneer we aankomen in Paracas lopen we naar het hotel, 10 minuten, maar met bagage is dat best ver. De volgende dag zullen we ook weer terug lopen naar het busstation om weer verder te reizen naar Ica.
We hebben daar echter niet veel tijd voor, want de bootexcursie die we doen duurt tot 10.15 en om 11.10 gaat de bus. Ik maak we daar (vooraf) wel wat zorgen over.
We hebben een prachtig hotel met zwembad, mooi uitzicht, maar kijk je om de hoek zie je de sloppenwijken! Dit dorp leeft van het toerisme, maar dat valt niet mee denk ik.
We eten aan zee Chevice, een lokale specialiteit van rauwe vis in citroen. Lekker!! En hele grote gegrilde garnalen , ook lekker, maar een gedoe om te pellen.

Vandaag gaan we al vroeg naar de haven en doen een boottocht langs de Balletas eilanden met veel zeeleeuwen, pinguïns, jan van Gent, pelikanen, aalscholvers. Het was prachtig!
We komen echter nog later dan verwacht weer aan land. Een gids stelt me gerust, we halen de bus  en ze gaan niet zo snel zonder ons weg. We ontmoeten ook steeds een aantal mensen die ongeveer dezelfde reis doen, die dus ook die bus moeten halen.

Dus we halen de bus! En reizen door naar woestijdstad Ica, onderweg weer veel zand, sloppen, enz. De zandduinen worden wel steeds hoger. We overnachten in een hotel in een buitenwijk met zwembad, luxe kamers etc.  Contrast onderweg in de taxi daar naar toe is wel groot. Er rijden hier ook veel riksja's .
We liggen een poosje luxe aan het zwembad en aan het eind van de middag kenen we 2 fietsen en zoeken een supermarkt in de buurt. Ons water is weer op en we kopen nog even onze dagelijkse lekkernij granadilla. Heerlijk, die slurpt je naar binnen.

Morgen gaan we met een taxi naar Huacachina. Een oase, we zijn benieuwd. En dan door met een nachtbus naar Arequipa, twaalf uur in de bus, hopelijk kunnen we slapen.

To be continued, enne foto's zijn te zien op onze beide Instagram @joke foto's of @lonseflons